Kontrakt B2B a umowa o pracę - różnice, zalety obu rozwiązań oraz porównanie

Mężczyzna myślący nad kontraktem B2B, a umową o pracę

Przejście z umowy o pracę na własną działalność - B2B - wiąże się zarówno z wieloma nadziejami, jak i wątpliwościami pracowników. I jak każde rozwiązanie - również to ma swoje wady i zalety. Często kojarzy się z utratą wielu praw i przywilejów, które niesie ze sobą praca na etacie, z kolei jednak kusi wyższą wypłatą i większą elastycznością. Jeśli zastanawiasz się nad założeniem własnej działalności gospodarczej - to pewnie również masz wiele pytań na ten temat. Na czym polega umowa B2B i jakie pociąga za sobą konsekwencje? Z czym się wiąże samozatrudnienie i w jakich przypadkach się opłaca?

Spis treści

Najważniejsze informacje

  • Zmiana formy zatrudnienia z UoP na B2B będzie zazwyczaj najkorzystniejsza dla tych, którzy na etacie mają wysoką pensję brutto, a pracodawca odprowadza od niej wysokie składki ZUS. 
  • Umowa B2B wiąże się z dobrowolnością w wysokości opłacanych składek społecznych.
  • Pracownik na rzecz B2B traci pewne prawa, ale i zyskuje nowe obowiązki (np. Związane z odpowiedzialnością karną). 
  • B2B daje możliwość wystawienia większej ilości faktur bez podpisywania umowy cywilno-prawnej.

Co to jest umowa B2B?

W przypadku umowy B2B, jedna strona zobowiązuje się świadczyć pewne określone usługi na rzecz drugiej. Ta z kolei deklaruje wypłatę za to odpowiedniego wynagrodzenia. Warunki umowy mogą być kształtowane całkowicie dowolne. Zlecenie i treść umowy jest dobrane do tego, jak chcą dogadać się obie strony. 

Co ważne, nie ma tutaj ograniczeń co do rodzajów takich działań i usług, o ile obie strony stosunku pracy są podmiotami gospodarczymi. W przypadku B2C mamy więcej możliwości windykacyjnych, co wynika z chroniącego nas Kodeksu Pracy. 

Jednak wszystko, co jest napisane w umowie, musi być zgodne z kodeksem cywilnym i nie może zawierać klauzul abuzywnych.

Należy pamiętać, aby przy decydowaniu się na taką umowę poświęcić wiele uwagi dokładnemu określeniu przedmiotów umowy i zakresu pracy - dzięki temu możemy na przyszłość uniknąć wielu nieporozumień.

Umowa o pracę czy kontrakt B2B – co wybrać?

To pytanie, które zadaje sobie naprawdę wielu pracowników podejmując decyzję dotyczącą dalszych etapów swojej kariery. Co się bardziej opłaca i daje większą elastyczność? Na to pytanie odpowiedź będzie tak naprawdę bardzo indywidualna.

Zmiana formy zatrudnienia z UoP na B2B będzie zazwyczaj najkorzystniejsza dla tych, którzy na etacie mają wysoką pensję brutto, a pracodawca odprowadza od niej wysokie składki ZUS. W takim wypadku, po przejściu na samozatrudnienie, składki i podatki opłaca się samodzielnie dzięki czemu można zyskać dodatkową kwotę, która pozostaje w ogólnym rozliczeniu "na rękę".

To jednak bardzo ważne, aby w każdym przypadku przeanalizować dokładnie indywidualną sytuację i możliwe korzyści, a także potencjalne straty.

Minusy kontraktu B2B

  • Negocjowalny termin wypowiedzenia, a nie ustawowy; 
  • gorsza windykacja środków z firmy pracodawcy w razie problemów finansowych;
  • odpowiedzialność za własne rozliczenia;
  • odpowiedzialność za rozliczenia roczne (PIT);
  • konieczność przechowywania dokumentów księgowych przez 5 lat, a kadrowych przez 10 lat.

Plusy własnej działalności gospodarczej

Wśród najczęściej wymienianych zalet, które sprawiają, że wielu pracowników decyduje się na przejście z umowy o pracę na b2b znajdują się:

  • Możliwość wyboru w płaceniu ZUSu i podatku;
  • możliwość odliczenia kosztów;
  • wyższe wynagrodzenie "na rękę";
  • niższe lub dobrowolne składki na ubezpieczenia społeczne;
  • elastyczność w stworzeniu warunków pracy.

Działalność gospodarczą kojarzymy zatem w dużej mierze z elastycznością i możliwością dostosowania swojej pracy do naszych indywidualnych zamiarów. Dlatego właśnie na ten rodzaj działalności decydują się osoby, które pracują projektowo - bardzo często np. programiści, marketerzy, projektanci graficzni managerowie, prezesi, agenci, sprzedawcy, przedstawiciele, samozatrudnieni, lekarze, architekci, księgowi, pośrednicy nieruchomości, brokerzy kredytowi, fizjoterapeuci, dentyści. 

Zalety umowy o pracę

Najczęstszą obawą, która pojawia się wraz z myślą o przejścia na własną działalność gospodarczą jest utrata przywilejów, które wynikają bezpośrednio z umowy o pracę na etacie. Do takich przywilejów należy przede wszystkim stabilność zatrudnienia u obecnego pracodawcy z odpowiednim okresem wypowiedzenia, która zabezpiecza pracownika przed nagłą i niespodziewaną dla niego utratą zatrudnienia.

Na podstawie umowy o pracę mamy także płatne urlopy wypoczynkowe. Poza tym jest zapewnione również wysokie świadczenie w razie choroby powyżej 30 dni lub przejścia na emeryturę. Mamy także urlopy zdrowotne, ubezpieczenie zdrowotne i ochronę wynagrodzenia (czyli utrzymanie go na odpowiednim poziomie względem stawek minimalnych).

Na umowie o pracę chroni kodeks pracy, a na umowie zlecenie, o dzieło, lub B2B - kodeks cywilny. 

Najczęstsze obawy przy przejściu na B2B

Oczywiście nie brakuje także wątpliwości, z którymi mierzy się niejedna osoba, która rozważa przejście w ramach stosunku pracy na działalność gospodarczą.

Przede wszystkim umowa B2B bywa wyzwaniem dla freelancerów, którzy obawiają się nieregularności zleceń i niestabilnej sytuacji finansowej. Na podstawie umowy o pracę to wynagrodzenie jest zazwyczaj stałe i niezależne od ilości zleceń. W tym wypadku większa elastyczność oznacza też niejednokrotnie nie równe miesięczne wpływy finansowe.

Umowa B2B nie obejmuje także praw do płatnych urlopów, chyba że w kontrakcie zostanie wynegocjowane inaczej. 

W przypadku nadgodzin oraz godzin nocnych umowa o pracę gwarantuje stawki oraz ekwiwalenty, natomiast w przypadku B2B, trzeba to sobie wynegocjować.

I wreszcie - wiele osób obawia się dodatkowych obowiązków płatnika składek zus, które niesie ze sobą ten rodzaj umowy. Świadczący pracę w ramach B2B muszą sami odprowadzać wszystkie składki (ZUS, podatek dochodowy) i dbać o to, by nie przegapić odpowiednich terminów. Oczywiście bardzo często zdarza się, że taka odpowiedzialność jest przerzucona na odpowiednio dobrane i zaufane biuro rachunkowe.

Przejście z umowy o pracę na B2B - o czym należy pamiętać?

Jeśli decydujesz się na samozatrudnienie, to masz przed sobą kilka kroków, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

  1. Najpierw przenalizuj swoją sytuację: samodzielnie (lub z księgowym, doradcą biznesowym) zastanów się, czy korzyści płynące z umowy B2B są dla ciebie na ten moment trafne.
  2. Dopilnuj korzystnych warunków współpracy: wynegocjuj z byłym pracodawcą warunki umowy B2B, które dla obu stron będą satysfakcjonujące pod kątem pełnionych obowiązków oraz wynagrodzenia za nie.
  3. Przyłóż wagę do swojej nowej umowy: upewnij się, że umowa B2B jest pisemna i nie zawiera elementów bardziej odpowiednich dla umowy o pracę.
  4. Przemyśl swoją księgowość: zdecyduj, czy chcesz działać samodzielnie, czy wolisz powierzyć biuru rachunkowemu prowadzenie swojej działalności gospodarczej pod kątem podatków i składek zus.
  5. Dopilnuj swojego okresu wypowiedzenia: upewnij się, że wszystkie zobowiązania u obecnego pracodawcy zostały zakończone.
  6. Zarejestruj swoją działalność: załóż jednoosobową działalność gospodarczą, wybierz formę opodatkowania i zarejestruj się w ZUS.
  7. Podpisz umowę B2B ze swoim kontrahentem - nie bagatelizuj podpisania umowy papierowej! 

Świadczenie usług na rzecz byłego pracodawcy, a ulga Mały ZUS

Najczęściej przy zmianie rodzaju umowy pracownik decyduje się założyć własną działalność gospodarczą i podpisuje nową umowę u tego samego pracodawcy, co wcześniej przy umowie o pracę. Jest to rozwiązanie bardzo często spotykane, jednak nie zawsze w pełni korzystne dla pracownika.

W przypadku ulgi Mały ZUS, z której mogą skorzystać przedsiębiorcy na samym początku prowadzenia swojej działalności mamy możliwość płacenia sporo niższych stawek przez pierwsze dwa lata od założenia działalności gospodarczej. Zadeklarowana podstawa wynosi wtedy nie mniej, niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Tutaj jednak pojawia się haczyk - jeśli przedsiębiorca wykonuje na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy te same obowiązki, które wykonywał na umowie o pracę, to niestety prawo do korzystania z tej ulgi przepada, a ZUS niekiedy to kwestionuje. 

Praca dla byłego lub obecnego pracodawcy a podatek dochodowy

W przypadku podatku liniowego i ryczałtu sytuacja wygląda bardzo podobnie. Przedsiębiorca, który zmienił formę umowy na B2B, a pozostaje w stosunku pracy u tego samego pracodawcy (lub byłego) traci prawo do korzystanie z podatku liniowego oraz ryczałtu przez pierwsze dwa lata prowadzenia firmy.

W przypadku byłych pracodawców, po roku następującego po roku podatkowym, w którym pracowało się u byłego pracodawcy, można wybrać te formy opodatkowania.

Urlop po przejściu z etatu na B2B

No dobrze, co w takim razie dzieje się w kwestii urlopu na B2B? Przy zawieraniu umowy o pracę, płatny urlop należy nam się bez wątpienia. Dodatkowo mamy także zwolnienia lekarskie w przypadku problemów ze zdrowiem. W zasadach ogólnych umowy B2B nie ma mowy o odgórnej możliwości skorzystania z urlopu. Ale to nie oznacza, że takich dni wolnych nie ma w tym wypadku wcale!

W praktyce kwestie nieobecności oraz urlopów są na umowie B2B ustalane pomiędzy obiema stronami kontraktu. Najczęstszym rozwiązaniem jest przyjęcie takiej samej lub podobnej ilości dni wolnych do wykorzystania, jak to było w przypadku umowy o pracę.

To czego nie oferuje nam umowa o pracę to fakt, że nie możemy powiedzieć pracodawcy, że zamiast urlopu wolimy wyższą pensję. Umowa B2B umożliwia natomiast taką opcję. 

Czy pracodawca zyskuje na przejściu pracownika na B2B?

Zazwyczaj kontrakt B2B jest korzystny nie tylko dla pracownika, ale również dla pracodawcy. Najważniejszą korzyścią w tym wypadku jest tak naprawdę fakt, że to nie pracodawca ponosi wtedy koszty związane z zatrudnieniem na pełen etat. W takie koszty wchodzą przede wszystkim składki na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, a także urlopy i wynagrodzenia chorobowe, koszty kadrowe, przechowywania akt kadrowych, czy możliwości kontroli z PIPu, ZUSu, urzędu imigracyjnego. 

Elastyczność ustaleń na umowie B2B to także plus z perspektywy pracodawcy. Przy optymalnych warunkach takie rozwiązanie tak naprawdę staje się niezwykle korzystne dla obu stron.

Samodzielne prowadzenie firmy - regularne opłacanie składek

Samozatrudnienie na umowie B2B niesie za sobą szereg obowiązków, którymi musi zająć się sam pracownik. Jednym z kluczowych zadań jest regularne opłacanie składek ZUS oraz rozliczanie podatków - co często przeraża osoby, które chcą się zdecydować na taki kontrakt.

Samozatrudniony musi samodzielnie monitorować terminy płatności i prawidłowo wypełniać dokumenty dotyczące składek i podatków. Dodatkowo, jest odpowiedzialny za rozliczenia podatkowe, w których musi uwzględnić zarówno podatek dochodowy, jak i ewentualnie podatek VAT.

Zapewnienie prawidłowego prowadzenia księgowości oraz odpowiedniego rozliczania podatków wymaga nie tylko znajomości przepisów, ale także czasu i uwagi, co może być wyzwaniem, szczególnie na początku.

Na co poza tym musimy się nastawić, decydując się na samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej? 

  • Comiesięczne wysyłanie deklaracji do ZUS i US;
  • prowadzenie ksiąg rachunkowych;\
  • Archiwizowanie dokumentacji;
  • Odbieranie korespondencji;
  • Płacenie zaliczki ZUS i US w terminie; 
  • Reprezentowanie siebie w urzędach i ZUSie;
  • I wiele innych obowiązków.

Oczywiście warto również wziąć pod uwagę, czy przy własnej działalności nie będzie nam się opłacało skorzystanie z usług biura rachunkowego. 

Powierzenie księgowości w profesjonalne ręce

Dobrą opcją może się okazać korzystanie z usług profesjonalnego biura rachunkowego. Dzięki temu sam przedsiębiorca ma więcej czasu, aby skupić się na tym, co dla niego najważniejsze - czyli prowadzeniu biznesu. To również gwarancja na to, że będzie na bieżąco ze wszelkimi zmianami w sferze optymalizacji podatkowej. 

Tax & Money może pomóc Ci nie tylko we wszystkich obowiązkach wymienionych w poprzednim akapicie, ale również w optymalizacji podatkowej oraz zapobieganiu potencjalnym problemom związanych z błędnym rozliczeniem. Warto rozważyć taką opcję, aby zapewnić sobie spokój i pewność co do prawidłowego prowadzenia spraw finansowych.

Powiązane wpisy

Wznowienie działalności gospodarczej - wszystko, co musisz wiedzieć

Jeśli z jakichś przyczyn zdarzyło Ci się zawiesić swoją działalność gospodarczą, a teraz myślisz o odwieszeniu jej i zastanawiasz się, co się z tym wiąże - to ten artykuł jest dla Ciebie! Poznasz w nim etapy odwieszenia działalności, różnice w procesach dla różnych jej form oraz zobaczysz, o czym koniecznie musisz pamiętać i z jakich […]
 

Wirtualne biuro dla JDG

Jednym z najważniejszych tasków podczas zakładania działalności i rejestrowania jej w CEIDG jest podanie adresu siedziby firmy. Jednak, co jest niezwykle ważne, nie musi to być ani własne mieszkanie, ani wynajęte kolejne miejsce. JDG można bowiem zarejestrować w wirtualnym biurze. Sprawdź, czym jest takie biuro i jakie są jego wady oraz zalety.  Spis treści: Czym […]

Czym jest PPK?

PPK to Pracownicze Plany Kapitałowe. Jest to prywatny i dobrowolny system oszczędzania, w którym oszczędności są budowane przez pracowników, pracodawców oraz państwo jednocześnie. Sprawdź na czym to polega i kto może skorzystać! 

Nie chcesz niczego przegapić?

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze aktualizacje księgowo-kadrowe na swoją skrzynkę mailową.