Podpisałeś dwie umowy o pracę? Zobacz, jak będzie wyglądała Twoja pensja

Podpisanie dwóch umów o pracę u różnych pracodawców, jak również u tego samego, nie występuje rzadko na polskim rynku pracy. Wynika z wielu pobudek - materialnych lub związanych z charakterem pracy. Niezależnie jednak od przyczyny, należy wiedzieć, z czym wiąże się podpisanie tych dwóch dokumentów i jak jest to rozliczane.

Tematy opisane w artykule:

Dwie umowy o pracę u dwóch różnych pracodawców

Pracownik może mieć dwie umowy o pracę, a co więcej - nie musi informować o tym swoich pracodawców. Chyba, że podpisze umowę o zakazie konkurencji. 

Według obowiązujących przepisów pracownik może pracować u dwóch różnych pracodawców, a także - może mieć nawet dwie umowy na pełne etaty. 

Wspomniana wyżej umowa o zakazie konkurencji jest tak naprawdę jedynym ograniczeniem prawnym, gdyż na jej podstawie pracownik ma zakaz rozpoczęcia pracy w tej samej lub podobnej branży. 

Jak rozliczyć takiego pracownika?

Każdy z pracodawców w takiej sytuacji rozlicza pracowników tak, jakby nie mieli oni innych zobowiązań wobec obcych firm. W związku z tym naliczane są wszystkie składki i podatki.

Ten sam pracodawca

Kodeks pracy nie wspomina o żadnym zakazie zawierania dwóch UoP z jednym pracodawcą przez pracownika. Jest to możliwe, o ile rodzaj pracy uzgodniony w obu dokumentach jest inny.  

Pracodawca musi pamiętać wówczas o: 

  1. odpowiednich przerwach w świadczeniu pracy, 
  2. rozliczaniu czasu pracy wynikającej z każdej z umów, 
  3. tym, że pracownik ma z każdego stosunku pracy naliczane uprawnienia pracownicze - urlopu macierzyńskiego, rodzicielskiego, wychowawczego, bezpłatnego czy okolicznościowego. 

Co z czasem pracy?

Logiczne jest to, że pracownik nie jest w stanie przepracować dwóch całych etatów jednocześnie. Jeden pełny etat wynosi 40 godzin tygodniowo, w związku z czym pracownik musiałby przy dwóch pracować 16 godzin dziennie. 

...choć znamy takich, którzy to popierają. Bowiem Pan Matczak kiedyś stwierdził “Chcesz sukcesu, pracuj 16 godzin dziennie”... 😉

Jednak przepisy nie określają limitu etatów. ALE! Pracodawca, który zatrudnia tę samą osobę na kilku stanowiskach, powinien prowadzić osobne ewidencje czasu pracy, jednocześnie zachowując wymagania norm czasu pracy. 

Według prawa pracownikowi należy się 11-godzinny nieprzerwany odpoczynek dobowy. Więc mimo braku limitów, to jednak prawnie nadal nie jest możliwe zatrudnienie pracownika na podstawie dwóch umów na cały etat. 

Wynagrodzenie - jak to rozliczyć?

Ze względu na dwa stosunki pracy - koniecznym jest rozliczanie wszelkich składek osobno. Co oznacza, że zarówno pierwszej, jak i drugiej umowy dotyczy rozliczenie ubezpieczeń. 

Koszt uzyskania przychodu również należy stosować do każdego z wynagrodzeń. 

Inaczej wygląda sytuacja ulgi podatkowej. Pracownik zobowiązany jest złożyć pracodawcy PIT-2, w którym zawiera informację, że z danej umowy należy odliczyć kwotę wolną od podatku. 

Pracownik ma prawo do ulgi podatkowej wynoszącej w ciągu roku 3600 zł, co oznacza, że ulga ta wynosi na miesiąc 300 zł. 

Pracodawca musi jeszcze pamiętać...

...na przykład o:

  1. badaniach lekarskich, 
  2. szkoleniach bhp, 
  3. poinformowaniu o przysługującym urlopie wypoczynkowym oraz okresie wypowiedzenia, 
  4. a także o poinformowaniu pracownika o dobowej i tygodniowej normie czasu pracy.

Powiązane wpisy

 

Składka zdrowotna ryczałt 2024 - Roczne rozliczenie na ryczałcie

Od czego uzależniona jest wysokość składki zdrowotnej u ryczałtowców? Od progu dochodowego przedsiębiorca się zalicza. Co musisz zrobić, gdy przekroczysz próg?

Etat i JDG - co z ZUS-em i dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym?

Jeżeli jesteś osobą, która jest na etacie i jednocześnie zastanawia się nad założeniem jednoosobowej działalności gospodarczej, albo - z drugiej strony - już posiadasz własną działalność, ale chciałbyś się również podjąć pracy etatowej, to sprawdź, jak będzie wyglądała sytuacja Twoich składek. Jakie składki są obowiązkowe, a jakie dobrowolne. 

Na czym polegają składki ZUS? Za co tyle płacimy? Poznaj 3 ważne kalkulacje!

W poniższym artykule przedstawimy wszystkie składki, a także zasady ich opłacania. Sprawdź, jakie składki musisz opłacić, jeśli zatrudniasz pracowników.

Nie chcesz niczego przegapić?

Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze aktualizacje księgowo-kadrowe na swoją skrzynkę mailową.